Informatie
Hier vindt u een antwoord op een aantal regelmatig voorkomende vragen. Sommige vragen zijn specifiek voor de lokale besturen; andere vragen zijn meer algemeen.
Wat zijn de levertijden?
In de overeenkomst is bepaald dat de levertijd maximum 8 maanden mag bedragen. De meeste constructeurs zijn hier momenteel echter erg behoudend over en verwijzen: enerzijds naar de wereldmarkt van elektronische componenten die hapert; anderzijds naar de oorlog in Oekraïne die voor vertragingen zorgt. Eventueel zijn er stockvoertuigen snel(ler) leverbaar, maar dan is persoonlijke configuratie (opties e.d.) niet steeds mogelijk.
Is een bijkomende opleiding elektrisch rijden aangewezen ?
Zeker. Collega’s die voor de eerste keer elektrisch gaan rijden zijn gebaat bij een gespecialiseerde sessie hierover. De focus ligt hierbij op veiligheid, actieradius, vertrouwen in het nieuwe rijden en optimaal gebruik van het (dure) voertuig. Contacteer Gestroomd voor meer info !
Hoe geraken we aan een laadpaal en hoeveel kost dat?
Laadpalen en bijhorende voorzieningen (leidingen e.d.) behoren niet tot de aanbesteding. Gestroomd kan echter zeker geschikte partners hiervoor aanraden.
Zijn de laadkabels van de voertuigen allemaal uniform?
In de meeste gevallen zijn dit uniforme systemen, doch er bestaan meerdere mogelijkheden.
Wie doet de bestickering en signalisatie van het voertuig?
In de optielijst vindt u reeds mogelijkheden tot bestickering/signalisatie. Indien er andere wensen zijn, kan dit zeker besproken worden.
Hoe moeten we de bestelling doorgeven?
Na het invullen van de technische fiche die naar Gestroomd.be wordt gestuurd ontvangt u een contractvoorstel. Dit voorstel ondertekend terugsturen staat gelijk aan het plaatsen van de bestelling. U wordt dan verder op de hoogte gehouden van de leveringstermijnen.
Neemt de leverancier ons oud voertuig over?
Dit zal een aparte bespreking worden met de leverancier; andere opties zijn mogelijk.
Kunnen we ondergronds parkeren met een elektrisch voertuig?
Bij het ondergronds parkeren van elektrische voertuigen vraagt de brandweer om extra veiligheidsmaatregelen te voorzien, bv.:
- Compartimentering: het afbakenen van elektrische voertuigen ten aanzien van voertuigen met een verbrandingsmotor.
- Een noodstop voor het laden. Bij afwijkende laadpatronen wordt het laadsysteem automatisch uitgeschakeld. Toch vraagt de brandweer daarnaast ook een noodstop om meer zekerheid te creëren.
- Eventueel een sprinklersysteem, indien nodig.
We hebben een specifiek voertuig nodig met opbouw. Hoe krijg ik een gespecialiseerde offerte?
Hierbij kan de aankoopcentrale u helpen. Elke aparte specificatie dient te worden bekeken met de leverancier van de opbouwsystemen.
Waarom geen personenwagens op CNG?
Deze zijn helemaal niet zo milieuvriendelijk bij de productie. CNG bestaat voor 80 tot 90% uit methaan en dat is een broeikasgas dat 28 keer agressiever is dan CO₂.
Het is een tussenfase, die in de toekomst vermoedelijk zal verdwijnen als de technologie van de elektrische voertuigen verder evolueert. Het aanbod vanuit de constructeurs is op dit moment al aan het verminderen. Tevens is de aanschaf van de brandstof erg duur geworden.
Zijn er al elektrische vrachtwagens?
Zeker, Scania biedt deze al aan, volledig elektrisch of als plug-in hybride, u kan zelfs van een korting genieten via gestroomd.be. Voor meer info stuur een bericht aan gestroomd@igemo.be.
Deze evolutie zal de komende jaren zeker in een stroomversnelling geraken.
Welke garantie is er op de batterij?
Een garantie van 8 jaar of 160.000 km wordt gehanteerd door de meeste constructeurs. De batterij dient een capaciteit van 70% te behouden om als “voldoende” te worden bestempeld.
Is een e-auto thuis opladen veilig? Is er kans op brand?
Het risico op brand met een elektrische auto is niet groter dan bij een auto die op diesel of benzine rijdt. Het is het blussen dat veel moeilijker kan. Ook laadpunten, openbare laadpalen en snellaadstations moeten –net als elektrische auto’s– aan strenge eisen voldoen. Ze zijn veilig zolang ze door een goedgekeurde installateur geplaatst zijn. Wel moet de brandweer anders optreden als er brand is bij een elektrische auto dan bij een auto die op benzine of diesel rijdt.
Stoot een elektrische auto meer of minder fijn stof uit dan een benzine- of dieselwagen?
Een elektrische auto stoot minder fijn stof uit dan een benzine- of dieselwagen.
Fijn stofdeeltjes komen ook vrij door slijtage van de banden en de remmen. Een elektrische wagen produceert tijdens het remmen dus wel fijn stof, net zoals benzine- en dieselwagens. Een e-auto is bovendien zwaarder en heeft meer vermogen, waardoor de remmen iets harder moeten werken en de banden sneller slijten. Ondanks de krachtige elektromotor en het hogere gewicht van de auto, is je rijstijl de meest bepalende factor voor fijn stof. Een e-auto laat namelijk toe om regeneratief te remmen, ofwel afremmen op de elektromotor. Daarbij win je niet alleen elektriciteit terug; je banden en remmen slijten er minder snel door. Daardoor komt er netto minder fijn stof vrij door slijtage dan bij een auto die op benzine of diesel rijdt.
De onafhankelijke onderzoeksorganisatie TNO vergeleek de slijtage en de fijnstofuitstoot van elektrische en conventionele auto’s in de praktijk. Zij kwamen tot de conclusie dat de gemiddelde fijn stofuitstoot als gevolg van banden- en remmenslijtage bij een elektrische auto circa 25% lager ligt dan bij een conventionele auto.
Hoelang gaat de batterij van een elektrische auto mee?
Hoeveel elektriciteit een autobatterij kan opslaan, neemt gemiddeld met 2 tot 2,5 % per jaar af. Gelukkig stijgt de levensduur van nieuw geproduceerde batterijen jaar na jaar, dankzij technologische vooruitgang.
De meeste producenten garanderen gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer (wat het eerste gebeurt) dat de batterij minstens 70 of 80% van haar oorspronkelijke capaciteit behoudt. Een autobatterij gaat minstens zo lang mee, ook als de gebruiker er gewoonten op nahoudt die nadelig zijn voor de levensduur, zoals zeer frequent snelladen en altijd laden tot 100 procent. Gelukkig bestaat er voor dit laatste probleem een oplossing: het battery management system, dat vervat zit in de meeste elektrische wagens. Dit systeem bewaakt en beïnvloedt automatisch de levensduur en de prestaties van de batterij en zorgt tevens voor een nog beter veiligheidssysteem.
Hoe verloopt de recyclage van de autobatterijen?
Net zoals elke andere batterij krijgt ook de EV-batterij een tweede leven. Bijvoorbeeld: als thuisbatterij, voor het opslaan van elektriciteit uit zonnepanelen. Is de batterij echt op, dan nog wordt die niet zomaar bij het restafval gezet. Uit versleten batterijen recupereren we alle mogelijke grondstoffen bij de recyclage.
De batterijen uit elektrische voertuigen worden eerst van kunststoffen en metalen ontdaan. Ongeveer 30% van de batterijpacks krijgt een nieuwe bestemming; 70% gaat naar recyclage. Meer dan 90% van de kostbare metalen worden hergebruikt voor batterijen of andere hoogwaardige toepassingen*.
*In België coördineert Febelauto de veilige inzameling, verwerking en recyclage van EV-batterijen. Het terugwinningspercentage van nikkel en kobalt bedraagt 97%; voor lithium ligt dit rond de 90%.